Intervju med Kristina Forslund på Eslövs Bostads - Förvandling av spritfabriken till bostäder
Att transformera befintliga fastigheter, som Spritfabriken, istället för att bygga nytt har många fördelar. Vilka ser du som de största?
En av de viktigaste aspekterna är klimatavtrycket. Det är avgörande att bevara och återanvända det som redan finns. Att återbruka och omvandla äldre fastigheter istället för att bygga nytt handlar inte bara om hållbarhet – det handlar också om att bevara en stads själ och historia.
Städer behöver sina "årsringar" – arkitekturen från olika tidsepoker – för att kännas levande och autentiska. Vi vill inte skapa stadsbilder som bara består av moderna byggnader där allt ser likadant ut. Ett exempel är det som hände i Stockholm på 70-talet när äldre kvarter revs för att ge plats åt nya mer enhetliga byggnader. Det resulterade i en ganska monoton stadsmiljö.
Det handlar dock, som med allt, om att hitta balansen mellan att bevara historiska byggnader och att modernisera dem för att möta dagens krav på funktion och hållbarhet. Genom att tänka mer cirkulärt i byggandet och använda material som redan har varit i omlopp –inte bara en eller två gånger, utan så många gånger som möjligt – kan vi ta vara på resurserna vi har, minska belastningen på miljön och skapa en mer hållbar framtid. Vi kan då skapa miljöer som både är moderna och har karaktär.
Återbruk och återvinning av material är centrala delar i projekt som Spritfabriken. Vilka lärdomar eller insikter har ni fått från detta arbete?
En av de största insikterna vi har fått är att återbruk är betydligt mer kostsamt än traditionella byggmetoder. Dagens system är helt enkelt inte anpassade för att stödja återbruk och återvinning i stor skala. För att detta ska bli skalbart och verkligen göra skillnad för klimatfrågan krävs det stora förändringar på flera nivåer.
Vi måste tänka nytt från detaljplanering och byggprocesser till materialleveranser och arbetsmiljölagstiftning. Ett exempel är att de tegelstenar vi återanvänt i projektet väger 3,7 kilo medan dagens arbetsmiljökrav endast tillåter tegelstenar på upp till 3 kilo. Det är en utmaning som visar hur många små faktorer som tillsammans skapar större hinder.
Även hyresmodeller och ekonomiska förväntningar behöver anpassas. Det går inte längre att bara göra som man alltid har gjort; vi behöver nya sätt att beräkna värde och kostnader som tar hänsyn till hållbarhet och återbruk.
Trots utmaningarna har vi lärt oss otroligt mycket som vi tar med oss till framtida projekt. Återbruk handlar inte bara om att minska klimatpåverkan, utan också om att skapa en mer hållbar byggbransch. Det krävs mod, nytänkande och samarbete för att övervinna dessa hinder, och vi är stolta över att vara en del av den resan.
Hur ser ni på potentialen att implementera återbruk på bredare front?
Vi ser en enorm potential i återbruk, och tror att vi kommer att komma dit vi vill på sikt. När vi började projektera för Spritfabriken 2020 var det få som pratade om återbruk, men idag är det ett ämne som diskuteras i hela branschen. Det visar att vi är på rätt väg, men för att verkligen lyckas krävs det stora förändringar – både i våra arbetssätt och i vårt sätt att tänka.
Det handlar om att få med alla från myndigheter och intresseorganisationer till hyresgästföreningar och andra aktörer inom fastighetssektorn. Återbruk kräver ett gemensamt engagemang och en vilja att förändra. Om vi lyckas med det kan vi skapa en mer hållbar framtid för både byggbranschen och samhället i stort.
Digitalisering blir allt viktigare inom fastighetsförvaltning. Kan du berätta om ert nya projekt inom digitalisering och kundmottagning?
Viska öppna en helt ny "bobutik", en kundmottagning som kommer att vara öppen dygnet runt, 365 dagar om året. Här ska hyresgäster kunna göra allt från att lämna och hämta nycklar till att välja material för sina tillval, som tapeter och mattor. Mycket kan göras digitalt via "Mina sidor", men vi vet att det ibland är viktigt att kunna se och jämföra saker fysiskt, till exempel skillnaden mellan en grå och en blå matta.
Bobutiken kommer givetvis också vara bemannad under vissa tider för att hjälpa de hyresgäster som föredrar personlig service. Vi är medvetna om det digitala utanförskapet och vill alltid erbjuda möjligheten för alla att få den hjälp de behöver, oavsett digital vana. För dem som arbetar oregelbundna tider ger detta en större flexibilitet – man ska inte behöva ta ledigt för att hinna med ett besök i vår bobutik.
Jag tror att detta projekt kommer skapa en känsla av tillgänglighet och förenkla vardagen för våra hyresgäster. Det ska bli otroligt spännande att se resultatet när vi öppnar den 17 december!